Palm Sunday

Så att då var det åter dags för mig att teckna ner några rader. Eller ja, det brukar ju bli ganska långt varje gång jag får för mig att skriva lite. Igår lördag var en riktigt trevlig dag. Jag sov länge, och gick sedan upp på stan. Hälsade på några souvenirshops-ägare. Jag mötte Ahmed och Omar vid Cinema, som är en rondell uppe i Betlehem nära Universitetet (ja, det ligger en bio i närheten). Vi gick ner till torget tillsammans och avnjöt varsin latte. Dock så skulle Ahmed börja jobba klockan 16:00, så fikastunden blev inte så långvarig. Men antar att kvalitet före kvantitet är det som gäller.

På kvällen var jag hembjuden till Mohammed, en således ny vän till mig, som arbetar i en affär som säljer klockor, mestadels för kvinnor. (Jag kommer inte ihåg hur jag hamnade där och lärde känna honom?!)  Vi gick hem till hans hem, och hans fru hade lagat fantastisk god mat som de bjöd mig på; kryddat ris inuti zucchini, och kryddat ris inlindat i vindruveblad, samt massor utav tomater och grönsaker. Detta åts tillsammans med kyckling. Sååå gott. Och riktigt trevligt. Även om jag inte var där så länge så uppskattade jag det verkligen.

Idag, söndag, så började jag morgonen med att vinka av Kerstin och Kurt, de managerna som har varit här de senaste tre månaderna. Efter det så gick jag till den lokala baptiskyrkan, som jag bor granne med, för första gången. Det var en upplevelse i sig. En man tolkade predikan åt mig, men alla lovsånger och allt annat var på arabiska.  Predikans tema var Palmsöndagen, alltså idag. Församlingen är en väldigt konservativ församling, så många av kvinnorna hade sjalar på huvudet under gudstjänsten, vilket var aningen ovant (även om jag slapp ha det). Det var en trevlig Gudstjänst även om jag inser vid sådana här tillfällen hur pass lite arabiska jag faktiskt kan.

Runt tolvtiden så tog jag bussen in till Jerusalem, där jag mötte Paul och Charlie, som jag volontärar med på Sabeel. Vi gick tillsammans upp till Olivberget (något som var otroooligt jobbigt, då det är väldigt brant). Vi gick till Betseda (det stället där Jesus red på en åsna ner till Jerusalem på palmsöndagen). För att få mer bakgrundsberättelse om vad som faktiskt hände så kan du läsa några verser i Luk 19:28-40 (klicka på länken). Därifrån gick vi procession tillsammans med några tusen till. Hela vägen ner till St. Stevens-/Lions Gate. Det var en mäktig känsla. Även om jag inte tror att det är något som man måste göra. Men jag kände enhet tillsammans med alla människor från världens hörn och kanter. Jag och Charlie gick tillsammans med ett härligt gäng från Ecuador och några länder till i Sydamerika, och de firade verkligen, spelade gitarr och sjöng hela vägen ner. Fest!

Nu sitter jag hemma på mitt rum, efter att ha ätit och fikat i Jerusalem, med livets värk i fötterna. Helt klart värt det, men ändå, haha. Hoppas att ni har det gott därhemma! Imorgon är det åter dags för Sabeel.

Dagens bibelord finner ni på länken. 

No english translation today.

Kategorier: Uncategorized | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Lämna en kommentar

Blogg på WordPress.com.