En ”klassisk” vecka

Många frågar mig hur en ”klassisk vecka”ser ut, och för att slippa skriva ett nytt meddelande i Facebook-chatten, så har jag tänkt att hänvisa till det här inlägget.

Måndag: Jag vaknar helt förstörd, jättemegatrött, (det gör jag varje måndag), jag pallrar mig till morgonsamlingen med lärargruppen, vi ber tillsammans och någon håller i andakten. Morgongymnastik med barnen. Sen drar skoldagen igång och jag är kontorshjälpreda den första halvtimmen (08:15-08:45). Jag kopierar papper, viker tröjor och gör lite allt möjligt. (08:45-10:10) så är jag en utomordentligt duktig vaktmästare, eller trädgårdsmästare, det blir fint i rabatter, på taken, jag slänger sopor och tidigare så skördade jag oliver. (10:10) RAAAST! Fest! Jag dricker gott te och äter ofta frukosten som jag inte orkade äta på morgonen. Sen är det dags att vara vaktmästare igen, hos den andra vaktmästaren (10:30-11:30), hos honom har jag blivit en mästare att sopa skolgården. Barnen speglar sig i marken och lärarna halkar nästan i och med att jag har städat bort fotfästet.

Nyligen så har jag fått en ny roll på skolan, som jag trivs med! (11:30-12:30) Jag är idrottslärarassistent, och ibland även idrottslärare. BAM! Det trodde ni inte om mig (inte jag heller?!) Barnen tycker att jag är en riktig atlet (vilket i och för sig är sant, eller?) (12:30-13:30) så tillverkar jag skolmaterial. Klipper och klistrar och annat pyssligt.

Tisdag: Jag tar bussen klockan 08:00 mot Jerusalem. Bussen stannar vid checkpointen och antingen så kommer det två beväpnade 19-åringar in på bussen och kollar våra pass, eller så måste alla som inte är turister eller gamlingar gå ur bussen och stå på kö för att passen ska bli kollade. Jag är inte turist eller gamling, så ja, ni fattar. Bussen kämpar sig in till Damaskusporten, där jag byter buss till Shuafat där jag hoppar av.

Jag är på Sabeel hela dagen, och hjälper till på kontoret; mailar, organiserar osv. Vi äter tillsammans. Vi skrattar. Vi lyssnar på intressanta föreläsare. Vi diskuterar.  Vi gråter inombords. Vi hoppas. Vi ber. Vi skrattar ännu mer.

Jag slutar klockan 17:00 och beger mig då till min arabiskakurs. Där pinas och plågas jag i en och en halv timme. Sen går jag därifrån, aningen klokare. Jag tar bussen hem. Går igenom gångcheckpointen. Efter en liten promenix är jag hemma.

Onsdag: Likadan som måndagen, förutom att jag inte är med på idrottslektionen, men istället är rastvakt och hänger med barnen.

Torsdag: Likadan som tisdagen, förutom att Sabeel har ett öppet nattvardsmöte, så det kommer massor utav sköna människor och vi firar nattvard tillsammans, och får höra en kort reflektion av några bibeltexter eller ett ämne, vi diskuterar reflektionen tillsammans.

Fredag: En blandning av måndagen och onsdagen. Jag är rastvakt och med på idrottslektionen. Sedan är allt annat utifrån det vanliga schemat.

Lördag: En väldigt varierande dag. Allt i från sömn till vänner, till utflykter till matlagning osv.

Söndag: Förmiddagsgudstjänst i Immanuel Church. Sen varierar dagen därefter.

Förutom detta så har jag fyllt kvällar och helger med andra roligheter, och tråkigheter som måste göras.

Läs gärna mer om vår vardag och om Sabeel på Equmeniabloggen: http://www.equmenia.se/category/bloggar/praktikanter/

Kategorier: Uncategorized | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Lämna en kommentar

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.